Offertförfrågan

Delifrance ska växa med Tempcon som ny logistikpartner

Efter mer än 30 år med samma logistikpartner valde Delifrance att ta ett nytt steg. Nu inleds ett långsiktigt och strategiskt samarbete med Tempcon Group – med fokus på hållbar tillväxt, kundvärde och hög leveransprecision.

Delifrance är en ledande europeisk livsmedelsproducent med rötter i Frankrike och verksamhet i stora delar av världen. I Norden ansvarar Hans Nilsson, Country Manager, för bolagets affärsutveckling, tillsammans med bl a ekonomichefen Anders Thygesson.

– Vi står inför en tydlig tillväxtstrategi och behöver en partner som kan växa med oss, förstå vår affär och samtidigt möta våra höga krav på både kvalitet och hållbarhet. Tempcon erbjuder just det, säger Hans Nilsson, Country Manager för Delifrance Nordic.

 

Ett helhetsgrepp med hållbarhet i centrum

Bakgrunden till samarbetet är Delifrance behov att modernisera och effektivisera sin logistikverksamhet i Norden, men också att få en färsk blick och nya idéer i samarbetet. Efter en gedigen upphandlingsprocess föll valet på Tempcon – Nordens ledande aktör inom temperaturkontrollerad logistik.

Med Tempcon får Delifrance en partner som tar ansvar för hela logistikkedjan.

– Servicegraden är helt avgörande. Det spelar ingen roll hur bra produkterna är om de inte når fram på rätt sätt. Tempcon matchar våra krav, både genom sina certifieringar och sin kapacitet att leverera med precision, berättar Hans Nilsson.

 

Kvalitet, anpassning och partnerskap

Delifrance levererar produkter med högt ställda krav på både kvalitet och tillgänglighet. Något som också måste återspeglas i logistiken. Både Anders och Hans betonar att priset såklart är en faktor – men långt ifrån den enda.

– För oss är partnerskap nyckeln. Det handlar om förståelse, lyhördhet och viljan att utvecklas tillsammans. Tempcon har visat att de vill vara mer än en leverantör. De är en långsiktig partner, säger Anders Thygesson, Ekonomichef för Delifrance Nordic.

 

Digitalisering och framtidssäkrad logistik

En annan avgörande faktor i valet av ny partner var Tempcons satsning på IT och digitalisering.

– Med Tempcon får vi en digital infrastruktur som gör att vi kan möta våra kunders krav på snabb information, spårbarhet och tillgänglighet i realtid, säger Anders Thygesson.

Hållbarhet är en självklar del av Delifrance strategi, både globalt och i Norden. Här ser man att Tempcon är en viktig pusselbit i arbetet med att minska klimatpåverkan.

– Vi vet att logistik och råvaruflöden står för en stor del av våra utsläpp. Därför är det avgörande att vi har en partner som aktivt arbetar med fossilfria transporter, elektrifiering och effektiv logistik, säger Hans Nilsson.

En person som gläds åt att få hälsa Delifrance välkomna till Tempcon är Mats Söderström, Kommunikations- och marknadschef för Tempcon Group.

– Som partner så kommer vi jobba väldigt tätt ihop med Delifrance och på djupet lära känna deras verksamhet. Det ska bli mycket spännande att tillsammans utveckla deras affär ytterligare, berättar Mats Söderström.