Tempcon Groups dotterbolag Berneco Transport, speditör på framför allt BeNeLux-länderna, utvecklar verksamheten med en ny transportchef, Carl Vighagen. Vighagen kommer senast från en tjänst på CargoCare och har ett långt förflutet inom transportbranschen i olika roller. Vi är väldigt glada att Carl valt att fortsätta sin framgångsrika karriär här hos oss, säger Jesper Rosén, vd på Berneco Transport. Carl kommer att bidra till att vi tillsammans kommer fortsätta utvecklingen av bolaget och säkerställa den höga servicenivå vi har mot våra kunder.
Carl, du har jobbat många år inom transportbranschen men det sägs att du började din yrkeskarriär inom ett annat område.
Ja, det stämmer. Jag började inom charkuteribranschen hos Pärssons chark när det fortfarande låg i Strövesltorp. Jag var med när bolaget flyttade till Halmstad men kände efter en tid att jag ville göra något annat. Jag gick då en tvåårig utbildning med inriktning på internationella transporter och började sedan på NL Transport i Helsingborg. Jag gjorde en kort avstickare till Eimskip men kom tillbaka till NL Transport 2008 och gick in som delägare 2012. Fyra år senare såldes bolaget till CargoCare. Vid årsskiftet bestämde jag mig för att det var dags att göra något nytt och så småningom dök den här möjligheten upp här hos Berneco Transport.
Vad kommer bli dina huvudsakliga arbetsuppgifter här hos Berneco Transport?
Huvuduppgiften kommer vara att samordna arbetet här samtidigt som jag tillsammans med övriga anställda ska se på möjligheterna att utveckla och driva företaget framåt ytterligare. Berneco är redan idag ett strukturerat och välskött företag men det finns utrymme för en del förändringar, framför allt vad rör frågor kring digitalisering här på kontoret.
Vad ser du för utmaningar för dig och bolaget framöver?
För min egen del så är det att sätta sig in i alla delar i den komplexa verksamhet vi har här för att kunna samordna den. För bolaget handlar det om att fortsätta digitaliseringsresan. Vi ligger väldigt långt framme där, för att inte säga längst fram, vad gäller spårning av våra trailers. Där kan både vi och vissa av våra kunder följa trailern i realtid och se både position, temperatur i skåpen m.m. Vi vill nå samma nivå, eller i alla fall närma oss den nivån, även vad gäller vår hantering på kontoret. Idag är det mycket pappersarbete. Det vill vi förändra.
Berneco Transport har ju varit med många år, hur ska bolaget fortsätta sin utvecklingsresa? Vilka möjligheter har ni?
Förutom digitaliseringen som jag nämnde innan så ser jag många möjligheter för bolaget framöver. Vi är idag väldigt starka på importsidan men har utrymme för att komplettera med ytterligare export för att bättre balansera flödena. Jag har ju själv under alla år arbetat mot Holland och hoppas naturligtvis kunna bidra i det arbetet. Men det är också viktigt att vi säkerställer vår höga servicenivå och transparens mot våra befintliga kunder. Berneco Transport är kända för sin höga service som man får genom den starka disciplin och professionalism som finns hos personalen. Detta i kombination med en transparens, tydlig och rak kommunikation samtidigt som vi har en röd tråd i allt vi gör borgar för detta.
Om vi spanar lite framåt, var befinner sig Berneco Transport om fem år?
Jag tror att vi då har ett större omfång på vår verksamhet. Vi har ökat flexibiliteten ytterligare och har väl utbyggda systemlösningar som underlättar vår vardag och attraherar kompetent personal. Vi kommer fortsätta leverera utifrån vår höga servicenivå med en tät och transparent kommunikation med våra kunder. Samma kunder som vi har idag och många nya som valt att påbörja ett samarbete med oss under dessa år.
Mattias Jönsson, som tidigare var transportchef, fortsätter i bolaget i rollen som strategisk chef.