Offertförfrågan

Träffa vår personal – Gina Kyhlström, chaufför

Vi får anta att Gina Kyhlströms föräldrar var filmintresserade då hon har fått sitt förnamn efter den italienska filmskådespelerskan Gina Lollobrigida. Så mycket filmkarriär har det dock inte blivit för Gina utan det blev istället flera olika chaufförsjobb innan hon började på Tempcon Stockholm för ett par år sedan. Här fick hon möjligheten att kombinera sitt arbete med hennes stora intresse här i livet, hästar.

Gina, varför började du köra lastbil?
Det var en pojkvän till mig för flera år sedan som tyckte att jag borde ta lastbilskort då jag hade möjligheten att få ett jobb om jag klarade det. Så jag tog kortet och fick jobbet. Sedan dess har jag provat på många olika typer av chaufförsjobb. Bröddistribution, drickakörning, slambil och distribution av kyl- och frysvaror. Jag har alltid haft lätt för att lära så att prova på olika saker har bara varit stimulerande och lärorikt. Strax innan jag började på Tempcon Stockholm testade jag på att köra schakt här i Stockholm men det var inte min grej.

Hur ser en dag på jobbet ut för dig?
Jag brukar börja vid tvåtiden på natten. Då tar jag mitt bil och släp och åker till Västerås. Där har jag ett antal lossningar. Ibland kan det vara något stopp även på vägen dit. Sedan lastar jag oftast tomgods i Västerås innan jag återvänder till vår terminal i Tumba.

Vad ser du som utmaningarna för transportbranschen i framtiden?
En av de största utmaningarna branschen har tycker jag är att få upp prisbilden så att även lönerna kan följa med uppåt. Med tanke på de risker vi utsätter oss för på jobbet, de värden vi hanterar och all den utbildning man måste ha för att klara av jobbet idag borde lönerna upp. Men som sagt, då måste även priserna upp. En annan viktig sak för mig har alltid varit att leverera bra kvalitet i det arbete jag gör. Ska vi attrahera rätt personer till chaufförsyrket i framtiden som kan leverera en hög kvalitet måste yrket vara attraktivt. Höjda löner är ett steg på vägen tycker jag.

Även om mycket är lättare idag med eltruckar och sådant så är jobbet som chaufför många gånger väldigt fysiskt. Jag vet när jag körde dricka så var det mer regel än undantag att kiosker, småbutiker och inte minst restauranger inte hade några ordentliga godsmottagningar. Det har slitit på axlar, rygg och ben. Tittar jag tillbaka på mina år i branschen så finns det ytterligare en sak som många kan bli bättre på – det är introduktionen när man börjar på en ny arbetsplats. Oftast får man nycklarna med orden; bilen står där borta och fraktsedlarna ligger i. Det är inte konstigt att det blir fel då och med de små marginaler man har idag vad gäller bland annat tiden så borde det vara en självklarhet att man som ny åkte med ett par dagar först för att lära sig.

Vad är roligast med jobbet?
Förr gillade jag utmaningarna som ofta uppstår när man kör bil och släp, men med åldern blir man lite bekväm och idag vill jag bara att allt ska gå så smidigt som möjligt. Chaufförsjobbet är ett självständigt jobb och det passar mig perfekt då jag trivs med att jobba själv. Samtidigt träffar du väldigt mycket olika människor och gemenskapen oss chaufförer emellan är oftast något speciellt. Sedan gillar jag att köra bil.

Fem snabba med Gina:
Vad gör du helst på din fritid?
Då är jag hemma på min hästgård och tar hand om hästarna, håller dressyrkurser eller är ute och tävlar.

Vilken är din favoritmat?
Pasta.

Vad dricker du helst?
Vatten.

Vart skulle du vilja resa när vi kan resa igen?
Svårt att resa bort med stallet fullt av hästar.

Om du fick lön i ett helt år utan att behöva jobba, vad skulle du göra då?
Rida och sköta om hästarna.