Offertförfrågan

Affärsutvecklingschef knyts till Tempcon Group

Rickard Granqvist har knutits till Tempcon Group som affärsutvecklingschef. Granqvist kommer senast från rollen som vd på Tonys budbil i Helsingborg och har innan det ett långt förflutet inom transportbranschen med flera ledande befattningar, bland annat hos Bring/Frigo. Han har under åren gjort sig känd som en drivande och målfokuserad person som brinner för utveckling, ledarskap och förändringsarbete.

Vi är väldigt glada att Rickard Granqvist valt att anta utmaningen som affärsutvecklingschef här hos oss på Tempcon Group, säger Christian Hallberg, koncernchef. För oss är detta en satsning för framtiden som kommer bidra till att utveckla och förbättra våra verksamheter.

Rickard, vad var det som gjorde att du blev intresserad av rollen som affärsutvecklingschef inom Tempcon Group?
Tempcon Group har påbörjat en mycket spännande resa inför framtiden och jag tror att jag med min bakgrund kan bidra till den. Jag är driven, lyhörd och engagerad och är ett beslut taget ser jag till att det verkställs. Jag har också alltid haft ett intresse för utvecklingsfrågor och gillar att vara delaktig i dessa processer. De olika roller som arbetet som affärsutvecklingschef innebär tilltalar mig.

Efter din första vecka här, vad är ditt intryck?
Jag har ju ännu inte hunnit träffa alla på långa vägar men känslan är bra och inspirerande. Det finns mycket kompetens och engagemang inom dotterbolagen och potentialen för att uppnå koncernens målsättningar är stor. Det är viktigt att man förstår att man är en del i laget. Även när det gäller att utveckla kunderbjudandet. Här ska vi fortsätta ligga nära kunderna och hålla det vi lovar. Vi ska också fortsätta arbetet med att utveckla individerna i laget. Chaufförerna är en grupp som jag alltid värnat om. De är ansiktet utåt och en viktig grupp för vår verksamhet. Ska man leverera ett trovärdigt erbjudande till våra kunder måste det hålla hela kedjan ut.

Vad ser du för utmaningar i din roll som affärsutvecklingschef?
Jag brukar inte prata om utmaningar. Jag ser dem hellre som möjligheter. Det finns väldigt mycket kunskap i dotterbolagen samtidigt som företagskulturerna skiljer sig åt. Viljan att alltid vilja bli lite bättre finns också där. Det är viktigt att det finns en öppenhet med en rak och tydlig kommunikation mellan bolagen och att alla är införstådda med våra olika bolags styrkor och att man på så sätt drar nytta av varandras erfarenheter och kompetenser. Ensam är inte stark. Tillsammans är vi grymma!

Var finns Tempcon och du om fem år?
Tempcon har hittat formerna utifrån de målbilder man har idag och är den ledande aktören med branschens starkaste varumärke rörande temperaturkontrollerad logistik. Detta gör att man är det självklara valet för kunderna. Man fortsätter också ta hand om de nya bolag som kommit in i familjen på ett bra sätt. Tempconfamiljen är kända för att vi håller det vi lovar med flexibla och anpassade lösningar för att lösa kundernas alla transportbehov på ett sätt som innebär en så låg miljöpåverkan som är möjligt. För egen del ser jag mig fortsätta bidra till utvecklingen av Tempcon Group vad gäller de frågor jag brinner för.