Offertförfrågan

Från producent till konsument

Att det finns frukt och grönt i våra butiker tar vi som en självklarhet men hur kommer de hit? Några som vet är Tempcons dotterbolag Berneco Transport som sedan 1993 har transporterat frukt och grönt från framförallt Holland till Sverige. Varje dag, året runt, gör de det omöjliga möjligt. Att på enbart några timmar fördela godset, lasta och transportera det till Helsingborg för lossning. Hur går det till?

Berneco Transport är idag ensam svensk aktör på en marknad som stort domineras av holländska åkerier och speditörer. Det som skiljer ut Berneco från många andra är att man jobbar med en stor mängd kunder, från de riktigt små till de riktigt stora. Man är kända för sin service, sin flexibilitet och sin snabba, proaktiva kommunikation både mot åkare och kunder.

En vanlig dag när man kommer till jobbet på Berneco vet man inte om det är 200 eller 500 pallar som ska transporteras till Sverige just den dagen. Statistik från tidigare år och hänsyn tagen till helgdagar och högtider tillsammans med de anställdas långa erfarenhet grundar ändå för att man kan hantera flödena. De fem som arbetar med trafiken på Berneco har tillsammans över 120 års erfarenhet innanför Bernecos väggar.

Klockan 12 är det deadline för de kunder som sällan har poster överstigande 10 pallar. Då kan man påbörja arbetet med att lastlägga fordonen och börja få dem på rull. Strax därefter, vid 12.30, är det sedan deadline för de stora posterna och nu utbryter en febril aktivitet. En person lastlägger fordonen utifrån ett flertal parametrar som vikt på godset, temperaturkrav, lastningstider, ruttplanering samt kör- och vilotider. En annan kontaktar de avlastare, de ställen där man ska lasta, för att dubbelkolla att lastningstider och godsvolymer stämmer med den information man har fått. Detta är ytterst viktigt då tidsramarna är väldigt tajta och bilarna inte får stå och vänta någonstans för att hinna med.

Grovplaneringen är klar vid 15-tiden och de flesta fordon har då sju till åtta ställen att lasta på så här års när posterna är lite större. Sedan är det ju inte helt ovanligt att det blir en hel del justeringar. Godset är inte klart i den tid det var utlovat, mängden stämmer inte, exotiska varor från övriga världen är försenade ilket innebär att lastningstiden förskjuts, en ny akutorder kommer in och något måste ställas över till dagen efter. Ingen dag är den andra lik.

Flertalet av lastningarna sker i det som kallas Westland i trakterna av Rotterdam men många gånger lastar man direkt hos odlarna som är utspridda över stora delar av Holland. Framåt halv fem på eftermiddagen är det mesta av planeringen oftast klar och chaufförerna fortsätter sitt arbete med att fylla ekipagen. När de är klara vänder de norrut och styr mot den tyska gränsen. Här väntar ett antal fordon som kommit dit kring lunchtid med returlass från Sverige, främst i form av pappersprodukter och SRS-material men även socker ifrån Danmark.

Vid midnatt, när bilarna som har lastat i Holland, når den tyska gränsen tar bilarna norrifrån över trailern med frukt och grönt och fortsätter mot Danmark. De bilar som har lastat i Holland kopplar returlasset och tar sin dygnsvila innan det bär av tillbaka mot Holland för lossning. Fordonen som är på väg mot Sverige når Helsingborg på morgonen och lossar det mesta av godset. Så på mindre än 20 timmar har man förflyttat hundratals pallar med frukt och grönt hundratalet mil. Ett pussel som läggs sex dagar i veckan, 52 veckor om året. Inga dagar undantagna.

Att hantera den här typen av upplägg är inget man lär sig på några veckor, säger Jesper Rosén, vd på Berneco Transport. Det tar flera år att få grepp om avlastare, kunder och alla parametrar som påverkar upplägget.

Under den senaste tiden har vi märkt en kraftig efterfrågan på våra tjänster vilket naturligtvis är väldigt glädjande, fortsätter Rosén. Vi har därför bestämt oss för att rekrytera ytterligare personal till vår verksamhet. Så finns det någon där ute som är intresserad av att ta sig an denna utmaning är man välkommen att höra av sig till mig.

Jesper Rosén nås på 0431-44 95 53 alternativt jesper.rosen@berneco.se