Offertförfrågan

Serietillverkning av tunga vätgasbilar redan 2025

Det är de amerikanska lastbilstillverkarna Kenworth och Peterbilt som kommer börja tillverka bränslecellsfordon redan 2025. Drivtekniken kommer från Toyota och räckvidden ska enligt tillverkarna vara över 70 mil.

När det kommer till bränsleceller har Toyota varit en pionjär inom personbilssegmentet. De har också skaffat sig viss erfarenhet av tunga vätgasfordon i ett nära samarbete med den amerikanska lastbilstillverkaren Kenworth. De har testat bränslecellsdrift för godstransporter i och runt de kaliforniska hamnarna Long Beach och Los Angeles sedan 2017 i något som kallats för Project Portal.

Det projektet går nu in i en ny fas då de första kunderna ska förses med vanliga dragbilar för den amerikanska marknaden utrustade med Toyotas bränsleceller redan 2024. Den faktiska serieproduktionen startar dock först 2025. Konkret handlar det återigen om modellerna Kenworth T680, men också om dess systermodell Peterbilt 579. Båda märkena tillhör Paccar som också har kopplingar till DAF.

Enligt tillverkaren kunde fordonen som testades i Project Portal nyligen köra mer än 48 mil på en tank. För de serieproducerade fordonen talas det om en räckvidd på över 72 mil. Drivlinan med två Toyota elmotorer sägs leverera 420 hk. Enligt tillverkaren kan vätgastankarna på 700 bar fyllas på cirka 20 minuter.

Bild: Kenworth