Tempcons dotterbolag Widriksson Logistik fortsätter satsningen mot att erbjuda marknaden en klimatpositiv distribution 2030. Ett steg på vägen är att elektrifiera distributionen och som en del i detta kommer man nu hantera delar av IKEA Sveriges flöde för last mile-distribution i Stockholm med lätta lastbilar med 100 procent eldrift. Dessa sätts nu in för distribution från IKEA:s varuhus i Kungens Kurva samt för e-handelsleveranser i södra Storstockholm. Widriksson blir också i samband med det den första logistikpartnern med IKEA-märkta bilar i Sverige.
Widriksson Logistik har hanterat distribution från IKEA:s varuhus i Kungens Kurva sedan 2013 och sedan 2018 har företaget även hanterat last mile-flödet av e-handelsleveranser i södra Storstockholm. Företagen gjorde redan 2013 en gemensam investering i en biogasstation för IKEA, något som tidigt bidrog till fossilfria leveranser.
Widriksson har köpt in tre 3,5-tons eldrivna fordon varav två kommer ingå i IKEA:s flöde och vara tydligt IKEA-märkta. Med de nya fordonen består Widrikssons elbilsflotta idag av 13 fordon. Fler elfordon är en viktig del av företagets långsiktiga strategi och de tre nya fordonen är ytterligare ett steg på vägen.
– Det är en milstolpe att elektrifiera last mile för IKEA i Stockholm och ett viktigt steg på vår fortsatta resa att elektrifiera våra transporter, en satsning med väl genomtänkta val i ryggen, säger Christel Grip, hållbarhetschef för Widriksson Logistik. Vi har lyckats bygga upp en infrastruktur för elektrifieringen med hänsyn till livscykelperspektivet och säkerställt laddkapacitet i vår fastighet med el märkt Bra Miljöval samt egenproducerad el från vår solcellsanläggning. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla våra hållbara transporter tillsammans med IKEA.
Även hos IKEA är tongångarna positiva.
– Nu kan man äntligen se våra elbilar rulla på Stockholms gator för att leverera produkter hem till våra kunder, säger Hanna B Broman, Country Customer Fulfilment Manager, IKEA Sverige. Vi har nått hit tack vare samarbetet med vår lokala partner Widriksson och det visar verkligen på vikten av att hitta vägar tillsammans i ett läge där vi står inför många utmaningar när det kommer till att lösa elektrifieringen av våra leveranser.
Fordonen man köpt in är av typen Maxus e-Deliver 9 med skåp och bakgavellift. De har en lastvikt på 750 kilo och en räckvidd på 150 kilometer.