Offertförfrågan

Träffa vår personal – Claes Ekström, fordonschef

Före sommaren började Claes Ekström på Tempcon Group i den nyinrättade rollen som fordonschef. Med över 550 fordon fördelade på snart femton dotterbolag lider han inte av sysselsättningsproblem men vad gör en fordonschef på dagarna egentligen. Det ska vi försöka ta reda på här.

Claes, du har varit transportbranschen trogen i hela ditt yrkesliv. När började du?
Jag började 1987 som mekaniker på Udéns åkeri i Värnamo. 1990 började jag köra flisbil vilket jag höll på med i tio år. Under tiden hade Udéns blivit uppköpta av Sandahlsbolagen och jag började sedan där som verkstadschef 2000. Jag gjorde i och för sig en liten comeback som chaufför mellan 2013-2015 men de senaste dryga tjugo åren har fokus legat på fordonen mer än körningen.

Vad gör då en fordonsansvarig hos Sveriges största transportör av tempererade produkter?
Mycket tid och fokus läggs på budgetarbete och på att förhandla priser samtidigt som jag ska se till så att alla dotterbolag har samma priser. Exempelvis vad gäller besiktningar, reservdelar, däck, leasingar, försäkringar, service och liknande. Jag ska också vara ett bollplank till de lokala fordonsansvariga som finns på några av dotterbolagen och hjälper dem med fordonsrelaterade ärenden som hamnat lite i långbänk. I en koncernövergripande roll som min ska jag ju också ha ett helikopterperspektiv och ett helhetsgrepp över den fordonsflotta som vi förfogar över. Har vi rätt enheter på rätt plats? Se till så vi köper in rätt fordon och så vidare. Jag tittar också på hur vi bättre kan standardisera våra inköp och på det sättet också minska våra kostnader med exempelvis tydliga specar så vi får en jämn, bra och standardiserad nivå samtidigt som vi måste ha en flexibilitet för varje unikt uppdrag. För att få ihop det ska alla inköp gå via mig så jag vet vad vi har för något ute på dotterbolagen.

Du har ju gjort några månader nu i din nya roll. Vad ser du för utmaningar i den?
Just nu handlar det mycket om att jag fortfarande måste lära mig den komplexa verksamhet vi har och som både har likheter men också många olikheter mellan dotterbolagen. Med en så här stor verksamhet lär man sig alltid något nytt varje dag. Bolagen har alla en unik prägel på verksamheten vilket är en enorm styrka för koncernen då vi alltid kan erbjuda den bästa lösningen för kunden. Den största utmaningen jag ser på sikt är att få ihop helheten med avtal, fordonsoptimering och så. Att alla blir en del av Tempcon. Att få alla att förstå hur vi vill ha det på koncernen samtidigt som vi värnar den egna identiteten i dotterbolagen.

Tempcon har ju valt en struktur där dotterbolagens varumärken lever parallellt med koncernens. Vad ser du för fördelar med ett sådant upplägg?
Att varje dotterbolag är en egen organisation som driver sin verksamhet lokalt framåt tror jag är en verklig styrka. På det sättet har varje organisation sin egen ledning med en tydlig närhet till sin organisation och sin verksamhet. Beslutsvägarna blir mycket snabbare och kortare. Det gör att organisationen har örat mycket närmare rälsen och blir mer flexibla.

Mycket tid går naturligtvis åt till arbetet men vad gör Claes på fritiden?
Jag är en riktig hockeynörd och har alltid varit. Jag är lagledare i grabbens J20 lag så det innebär ju engagemang i stort sett veckans alla kvällar. Är det inte träning så är det match eller planering. Sedan försöker jag komma ut så mycket jag kan med husvagnen om det inte är något projekt på huset som ska fixas. Det känns som det är ett evighetsjobb med ett hus men det tycker jag bara är roligt.

Fem snabba med Claes:
Favoritmat
Smörgårstårta

Favoritdryck
En kall öl.

Favoritresmål
USA och då i första hand Florida.

Favoritmusik
Dansband

Favoritfilm
Forrest Gump